Fotvård på beställning

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

De flesta personer bryr sig inte särskilt mycket om sina fötter så länge de fungerar bra. Men när en fot ger problem och stör dagliga aktiviteter blir man plötsligt medveten om hur viktiga de är. Fötterna är en av de mest utsatta kroppsdelarna.

Info

Många behöver fotvård

Fotbesvär kan uppkomma vid alla åldrar och på många olika sätt, och alla behöver givetvis sköta sina fötter. Men för vissa grupper är det speciellt viktigt. Det gäller äldre personer, sjuka, handikappade och diabetiker. Man sparar hårt i offentlig sektor och fotvården har drabbats av nedskärningar i kommunerna i många år. Många kommuner har lagt ner sin fotvård trots att det är en besparing som kostar ännu mer.

Äldre som får problem med fötterna blir orörliga och kräver mer vård. För en diabetiker som inte får sin fotbehandling i tid kan det betyda stora besvär. Yrkesgrupper som står under långa perioder och går mycket kan också bli din marknad. De som arbetar på betong eller stengolv, frisörer, butiks- och restauranganställda, sjukvårdspersonal och lagerarbetare. Felaktiga arbetsställningar, övervikt och hård träning är ansträngande för fötterna.

Idrottsmän som tränar hårt är en annan grupp som ofta söker fotvård. Deras fötter utsätts för stora påfrestningar och behöver speciell omvårdnad. När man joggar eller springer får fötterna en belastning på ungefär tre gånger av kroppsvikt, en kraft som kan vara lika med ett kvarts ton eller mer. 

Även vardagens normala aktiviteter som att gå i affärer, stå i kö eller springa efter bussen tröttar ut både fötterna och ben och gör att man känner sig trött på kvällarna.

Innan du börjar

Det är alltså många som behöver fotvård. Visst finns det en konkurrens men marknaden är stor och räcker ändå till alla. Plocka fram de saker som behövs för fotvård och börja med hembesök till kunder. Om du inte kan fotvård själv kan du antingen utbilda dig eller börja verksamhet med en partner som har erfarenhet av fotvård, och då blir din uppgift i företaget marknadsföringen och sköta kundbokningarna. 

Svenskar tvekar fortfarande ofta att spendera pengar på sig själva. Din marknadsföring bör lyfta fram att man inte skall sparar pengar på sin hälsa, och att fötterna är en spegel av människans allmänna hälsa. Du kan också samarbeta med någon etablerad salong som redan har en fast kundkrets och göra hembesök till deras kunder. Du betalar en del i provision till salongen, men samtidigt får du tillgång till en inarbetad kundstock.

Komma i gång

I början skall du ge enklare fotvård och massage. Fotmassage som tar bort spänningar och trötthet och sätter fart på blodcirkulationen är alltid populära och efterfrågade. Många orkar inte ta sig till en friskvårdssalong efter en arbetsdag. Att kunna ringa och få en fotbehandling en halvtimme i sitt eget hem kan bli väldigt lockande, och är ditt främsta konkurrensmedel bland andra som sysslar med fotvård.

Dina arbetstider kommer att vara skiftande men så småningom kommer några av dina kunder att vilja ha en fast tid i veckan, och då blir det lättare för dig att arbeta enligt schema. 

Du bör också arbeta förebyggande och ge rådgivning till kunder hur man ska gå och stå för att undvika problem. Att välja rätt skor kan ibland bli en konst i sig själv. Du ska bedöma och ge råd om vilka modeller som passar till kundens fot. Om det handlar om svåra fotproblem ska du rekommendera en fotspecialist eller läkare.

I början när du inte har så många kunder kan du komplettera med t.ex. försäljning av skönhetsprodukter.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg